søndag 27. april 2014

Busterier på Bustebu FØR mai!

To helger på rad har sommeren gitt en rimelig stor smakebit på hvordan den kan opptre og som vi forhåpentligvis har i vente. Jeg kjente det allerede før forrige helg var over. Jeg bare måtte tilbake og det fort. Bustebu er den plassen i verden som gir meg størst ro. Den gir alle som er innom denne roen også. Å våkne til et blikkstille vann, sol som varmer og mennesker som man er glad i er beroligende i seg selv. I dag lå jeg først våken en stund før jeg stod opp. I veggen kravlet og pep det. Flaggermusene bor der og sånn er det med den saken. Jeg hørte på pustelydene rundt meg og tittet på den yngste frøkenen min som i det siste har forandret seg og blitt nesten voksen. I naborommet pratet en toåring i ett sett og fuglene utenfor kvitret minst like høyt og masse som ham. Det må da være verdens beste måte å våkne på?


Da jeg hadde inntatt frokosten med den yngste hytteboeren, la jeg meg ned på Flaket og bare nøt varmen fra solen. Ingen stress. Ingen styring. Bare fullstendig ro. 


Maurene er i full sving. Hvitveisen nyter varmen og står med rak rygg og ansiktet vendt opp mot solen. De vil ikke gå glipp av en eneste stråle. Nytt liv fra daude gror og det gror fort! Kanskje det er solen som har pirket i min yngste frøken? Hun har nemlig tatt helt av denne helgen.


Fra å være tidenes sutrepave på alle fjellturer vi har lagt ut på har det nemlig dukket opp en fjellgeit. Jeg skjønner ikke helt hva som skjedde. Helt av seg selv har den yngste avleggeren plutselig funnet motivasjon for turing på fjellet. I helgen har hun HELT frivillig svettet seg på fjelltur tre dager på rad. Moderen er imponert. Det tror jeg jammen datteren er også. 



At hun kommer seg raskt opp på toppen er nå en ting. Det som imponerer meg mest er pratene vi har hatt på veien ned igjen. Det passer fint at hun er konfirmant om to uker. Tidspunktet er tydeligvis riktig. Jeg har etterhvert fått TO kloke og voksne barn. Jeg nyter det. De elsker hyttelivet like mye som meg og begge har plutselig blitt ivrige fjellgåere. I år ble den eldste førstemann uti vannet, tett etterfulgt av den yngste og en av de svarte gamle tantene. Moderen kunne selvsagt ikke være dårligere. I år har jeg allerede badet flere ganger enn jeg gjorde i hele fjor. Kan det bli bedre? Jeg ser virkelig frem til denne sommeren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar