lørdag 21. juni 2014

No vil eg færra te Mexico!

Det er første dagen i avspaseringen. Om åtte dager er jeg i Spania. I går traff jeg hundrevis av fine lærere som også liker å holde tradisjonen om sosialt lag den siste skoledagen ved like. Livet er fint og solen skinner. 

En tur på senteret hører til på en lørdag. De har de siste tre dagene hatt Tax Free-dager. En kampanje som jeg i grunnen tror de som jobber der har synes har vært vel så festlig som kundene. De har kledd seg ut og representerer ulike land. Butikkene har vært gater og man har fått utdelt et helt eget senterpass som kunne stemples i de ulike butikkene. Fikk du stempel i alle rutene, kunne du bli med i trekning av gavekort. Det har vært grillfest og de har servert kake. Det har vært musikkinnslag og dansing. Koffertløftingskonkurranse og smilende arbeidere.

Jeg driver ikke med så mye henging på senteret, men har fått med meg litt og synes meksikanerne på Jysk var spesielt fine. Med store sombreroer og ponchoer fulle av farger. Det var akkurat et slik kostyme jeg var på jakt etter. Mexico er nemlig temaet på sommerens søskenbarnfestival. Inni hodet mitt har jeg forestilt meg kjæresten til min kusine med stor sombrero og akkurat en sånn poncho. Han skal spille gitar eller ukulele og ha en stor svart bart. Siden dette bilde har dukket opp helt fra planleggingen og jeg selvsagt har snakket altfor mye om det, ble det plutselig mitt oppdrag å finne akkurat en sånn.

Den yngste frøkenen min ristet litt på hodet da jeg strente inn på Jysk og spurte om hva de skulle gjøre med disse fargesprakende plaggene når de var ferdige med dem. Jeg fortalte om søskenbarnfestivalen og at de hadde passet perfekt. Den ene meksikaneren gikk ut og lette etter flere og kom jammen tilbake med to tepper som var rullet sammen. Flaks! Jeg spurte hva han ville ha for dem. Han ville ikke ha noe som helst! Teppene var visst feilvare og kunne ikke selges. Jeg ble så glad at jeg måtte gi hele meksikaneren en stor klem. Takk Jysk! 





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar