onsdag 6. desember 2023

6. desember: God jul, lille venn

I dag våknet jeg til kaffe og kalendergave på sengen. Det og fine meldinger samt en nydelig morgensamtale i lommen, laget starten på dagen så bra at jeg mye bedre klarte å overse knirkingen fra kroppen. I møte med andre mennesker på min vei har alle vært usedvanlig hyggelige i dag. I etterpåklokskap forstår jeg at det nok hadde noe med det jeg hadde i lommene å gjøre og at jeg muligens var med på å være skikkelig vennlig i dag. Smil og hyggelighet smitter raskere enn virus og er noe vi burde spre rundt oss så mye som mulig.

Vel hjemme etter dagens rehabilitering, dukket tenåringen i huset plutselig ut av rommet sitt og lurte på om hun kunne dra og hjelpe læreren sin med et prosjekt de har gående. Hun har et valgfag som heter «Innsats for andre» der de i det siste har jobbet med å samle inn penger til julegaver som de skulle levere til «God jul, lille venn».  

De har bakt og solgt det de har laget til inntekt for dette prosjektet. «God jul, lille venn», startet allerede i 2012 og har spredt seg rundt om kring i landet og blir stadig større. Jeg så en plass at Stockholm var klar for å være med neste år. De arbeider sammen med ulike organisasjoner og hjelper mange som behøver en ekstra hånd og hjelp med julegaver til barna sine. Ungdommen i heimen har vært med og sammen med valgfagklassen gitt over 60 gaver som bidrag fra dem. Jeg må innrømme at jeg er stolt! 

(Dere kan lese en artikkel om det fra 2019 om dere er mer nysgjerrig på hva «God jul, lille venn» er. Trykk i så fall her.)

Da hun kom hjem spiste vi middag og innimellom der, før hun fløy ut til en venninne, hørte vi julemusikk og pakket julegaver. Det var ikke planlagt, men ble veldig hyggelig. Nå er hun ute på vift, jeg har fått skrevet ferdig luke nummer 6 mens mannen i huset har kost seg på en heller lang julelunsj. Da tenker jeg vi alle er fornøyd med dagen veldig snart er klar for å legges på lading.

Håper dere har hatt en fin dag! 

Jeg elsker kalenderen min! 🤩




1 kommentar:

  1. Flott skrevet som vanlig , helsa dei andre i familien🌟❤️

    SvarSlett