lørdag 26. november 2011

Feig?

Jeg har tenkt pÃ¥ det lenge. Jeg har forsøkt Ã¥ se det for meg. Forsøkt Ã¥ forstÃ¥ følelsene og tankene som har jaget gjennom hodene pÃ¥ menneskene som var der. Jeg klarer det ikke. Det er ikke mulig Ã¥ forestille seg. Derfor er jeg overrasket over alle disse menneskene som mener og tror og VET sÃ¥ mye om hvordan ting skulle blitt gjort pÃ¥ den grusomme dagen, 22.juli. De kaller Eskil Pedersen feig. De kaller ham uendelig mye mer enn det. De kaller ham en sviker, en egoist, en kriminell og pÃ¥stÃ¥r han til og med har forÃ¥rsaket at flere liv enn nødvendig gikk tapt. Jeg mener: "ER DET NOE GALT MED DERE"? Jeg har kommet frem til at det er det. Jeg gremmes. Det sitter drøssevis med mennesker rundt i dette landet og tror de er og vet sÃ¥ mye bedre enn andre. At DE hadde reddet mann og mus fra skipet de ikke var pÃ¥. PÃ¥ veien der har de glemt noe vesentlig. Eskil Pedersen og alle de andre som var pÃ¥ Utøya den dagen er alle uskyldige ofre for mannen jeg ikke vil nevne navnet pÃ¥. Det var han som satte Norge pÃ¥ hodet. Det var han som tok de feile vurderingene. Det var han som skapte frykten. Det var han som drepte. La de andre være i fred. Jeg innrømmer at jeg ikke vet hva jeg hadde gjort den dagen. SÃ¥ mye har jeg opplevd i mitt liv, at jeg vet at jeg ikke vet hvordan jeg reagerer i ulike krisesituasjoner. Toppen av feighet mÃ¥ være Ã¥ sitte trygt i hjemmet sitt og kommentere ting de ikke vet noe om.  Jeg blir SÃ… sint!

11 kommentarer:

  1. Det er vel "typisk norsk" å sitte hjemme i stuen sin og bare vite best. Sannheten er at man faktisk ikke vet noenting før man er i situasjonen. Spesielt en slik situasjon som er så absurd at man på ingen måte kan være mentalt forberedt. Folk burde skamme seg!

    SvarSlett
  2. De ni som var ombord i AUF-fergen:
    1 Skipper Jon Olsen (46)
    2 hans datter Helene Bøsei Olsen (17)
    3 Matros Johannes Dalen Giske (20), Trondheim
    4 Eskil Pedersen (27)
    5 Eskils rådgiver Lars Fjærli Hjetland (21), Sunndalsøra
    6 Eskils medierådgiver Bård Flaarønning (20), Trondheim
    7 Jakob Vorren (16), Sunndalsøra
    8 Jannicke Arnesen (19), Kristiansand
    9 Erik Inge Johansen (18), Tromsø

    EP klandres ikke for å dra med båten, men AUF leder på 27 år ber folk legge på svøm. I stedt for å ta ansvar, bruke mobil, tenke rasjonelt og vise handlekraft etter at båten var kommet noen hundre meter ut fra øya og plukket opp svømmende ungdom, reiste båten videre. (du klarer å plukke opp folk fra vannet med litt kreativitet) Han som AUF leder kunne fint ha tatt ansvar på båten. Barn/ungdom hadde tillit til sin leder og sendte SMS til han for å høre hva de skulle gjøre. Han reiste fra alle barna.

    Pressen skriver at Eskil Pedersen fikk voldsalarm etter trusler 23. juli. Hvor mange trusler? Én sak henlagt. De skriver ikke hvorfor han ble truet. La meg gjette. Det var fordi EP stakk av med fergen. Hva ellers? De som sørger over sine barn, vil alltid lure på om barnet kunne vært i live om fergen hadde vært tilgjengelig. Mange av barna klarte ikke å svømme over fjorden. 50-100 meter klarte de. På fergen var det livvester og tauverk. Merkelig hvor mildt pressen opptrer ovenfor EP og AP?

    Vi er alle enige om at Breivik er skurken, men samtidig må vi også være åpne til å se på hva som kunne vært gjort annerledes og eventuelt kritisere der det er grunnlag for det. I mine øyne er Eskils kritikkverdighet ikke primært knyttet opp mot hva han gjorde da han stakk, men også måten han har håndtert det hele i ettertid som kan vitne om en ekstrem kyniskhet.

    Da fergen forlot øya ringte EP til Gry Larsen, Støres statssekretær og tidligere AUF-leder. Hun var i Danmark, men skulle ringe Støre. EP snakker med politisk rådgiver Sindre Beyer som er sammen med Stoltenberg. Så ringer Støre (på vei i bil mot Oslo). Halvveis over fjorden må EP vite at det ikke er snakk om statskupp, og Stoltenberg og Støre har fått førstehånds info. Men EP må ha fått svært dårlige råd, for stålfergen fortsetter mot Bråtan. Tenkte ingen av dem på hvordan barna skulle reddes?

    Stortingsrepresentant Jette F.Christensen (Ap) kan pÃ¥føre Utøya-ungdommene psykisk skade nÃ¥r hun ”insinuerer at noen av Utøya-ungdommene gjorde gale valg” under massakren. Et Google nyhetssøk viser at pressemeldingen "Refser kritikk av ungdommene" er spredt utover hele landet. Har ikke AP-ledere iallfall litt innsikt i psykologi? De stakkars ungdommene som ble igjen pÃ¥ øya har ikke blitt kritisert. Skam deg Christensen. Det er kun de voksne AUF-lederne som dro av gÃ¥rde med fergen som kritiseres.

    Synne så fergen kjøre i vannet, hun sa til meg "yes, nå blir vi reddet, den båten skal vi på!" jeg ble veldig gla, dette skulle vi overleve. Vi klatret videre på noen berg, en jente foran meg sa ? pass på, det er glatt på steinene?.
    Fergen kom aldri.. jeg mistet motet."
    Les selv på utoya1.blogg.no


    "Da båten dro verken så eller hørte de ombord andre mennesker de kunne tatt med"
    Dette stemmer heller ikke, se link fra avisen Tidens Krav:
    http://mobil.tk.no/nyheter/article5682918.ece

    Sitat: Fra båten kunne de høre skuddene og hylene fra de som løp og rømte for sine liv. De fikk beskjed om å legge seg ned på dørken i golvet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir jævlig forbanna på den anonyme personen her! du har ingen rett te å bruk historia te mæ og bestevenninna mi for å bruk det i mot eskil! No blir æ rett og slett forbanna og håpe dåkk slette den kommentaren te "anonym" snarest!!!! Og det med at dæm ikke såg nånn på øya va når dæm for ifra kaia og ikke nå med når dæm va drit langt unna! Vi trudd dæm kanskje hadd mulighet te å kom hit men vi forsto raskt at det e umulig for dæm va laangt unna! Har sett at den personen har brukt samme kommentaren her om oss på fleir blogga, så vær så snill å slett den! -Synne

      Slett
    2. Vet du hva? Jeg synes ikke du skal slette den. Det er bedre at løgnene blir motsagt av noen som faktisk vet hva de snakker om, som Synne helt klart gjør! Idioter vil alltid finnes, og det nytter ikke å tie dem ihjel.

      Slett
    3. Skal ta et eksempel som kanskje får noen av dere AUF/AP-entusiaster til og ikke være fullt så blinde (kanskje):
      Om du tenker deg at en skoleklasse eller speidertropp på tur blir angrepet av en gal mann, og lærerne/speiderledere stikker derifra uten å ta hensyn til ungene eller andre - utenom seg selv. De overgir ungene for kun å redde seg selv. Jeg ville sett de av dere som hadde ansett lærerne/speiderlederne for helter om det var ditt barn eller barnet til noen du kjente som var blitt drept eller skadd i en slik situasjon...
      Bruk det eksemplet pÃ¥ 22. juli. Det var samme situasjon bare at her var det ikke noen skoleklasse eller speidertropp, men en politisk ungdomsleir med et langt større antall barn. Min grunntanke her i livet hva gjelder menneskesyn, er at ALLE mennesker er like mye verdt, sÃ¥ nÃ¥r antallet øker, øker ogsÃ¥ ansvaret…
      Gjorde Eskil Pedersen rett i å forlate mennesker i nød, for å redde seg selv. Han som leder av AUF og ansvarlig for den politiske leiren på Utøya? I følge Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven) er Eskil Pedersens handling straffbare. Han var den øverste lederen for Utøya-leiren, og med det var alle på øya EPs ansvar. Trenger noen bevis for loven?

      § 242. Den, som hensætter en anden i hjælpeløs Tilstand eller medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.

      Paa samme Maade straffes den, som retsstridig forlader i hjælpeløs Tilstand nogen, som staar under hans Varetægt, eller som han pligter at ledsage, befordre, modtage eller paa anden Maade drage Omsorg for, eller lader nogen saadan Person forblive i hjælpeløs Tilstand, saavelsom den, som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil.

      Har Forbrydelsen havt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred tilfølge, straffes den skyldige med Fængsel indtil 6 Aar.

      Offentlig paatale finner ikke Sted uden fornærmedes Begjæring, medmindre Forbrydelsen har Døden tilfølge, eller almene Hensyn kræver Paatale.

      http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html
      Av allmenn hensyn, burde han vært eller bli tiltalt. Men tror nok noen av de "fornærmede" før eller siden, vil stille de samme spørsmÃ¥l andre stiller seg om EPs handlinger. SÃ¥ EP gÃ¥r nok en "fin” tid i møte.

      Slett
    4. Jeg har aldri omtalt Eskil Pedersen som noen helt. Jeg har omtalt han som et menneske som var på feil plass på feil tid- sammen med alle de andre den dagen. Uansett hva du eller andre sier- vil jeg ikke endre min mening om at jeg synes fokuset på ham som feig er uberettiget. Hver eneste dag har jeg treff på dette innlegget. Hver eneste dag over hele verden(faktisk), søker noen opp følgende: Eskil Pedersen, feig. Det gjør meg trist. Jeg tror ikke EP har hatt noen fin tid siden den dagen. Jeg tror ikke han kommer til å få det fremover heller. Dette helt uavhengig av hva vi mener om saken. Jeg, personlig- synes han har lidd nok.

      Slett
  3. Ja. Jeg synes det er trist at du har brukt all denne energien på å grave frem informasjon du synes er viktig for at JEG skal endre mening? Er det det du prøver på? For jeg mener inderlig og alvorlig at det er trist om det er tilfellet. I grunnen er det akkurat det jeg mener i innlegget mitt... Anonyme kommentarer om alvorlige ting er dessuten lite sjarmerende.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. (Jesus, dette var dagen for skrivefeil...)

    Ja, og å sitte i etterkant å be Eskil P. tenke rasjonelt i en sånn situasjon er så lite gjennomtenkt at jeg blir helt paff av det. Den anonyme kommentatoren bruker store ord, men hans (for jeg vedder mye på at det er en han) imbesillitet skinner så voldsomt gjennom.

    Jeg synes synd på sånne mennesker, faktisk. Mennesker som ikke tør stå for meningene sine, men skjuler seg bak internetts anonyme vegger. Skal du mene noe slikt som dette, kan du iallfall ha baller nok til å bruke eget navn!

    SvarSlett
  7. helene bøsei olsen var ikke på fergen.

    SvarSlett