søndag 23. desember 2012

23. desember: Fuglebang

I dag tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hva dagen hadde funnet på denne lillejulaften i 2012. Jeg er veldig glad for at verden ikke har gått under, selv om jeg lurte litt i dag da det plutselig var fryktelig mørkt tidlig på dagen. Det gikk heldigvis bra, igjen. Verden henger i luften fremdeles, så det ser ut til at julaften kommer i år også. I den anledning tenkte jeg at jeg skulle putte mine egne ord inn i  Alf Prøysens Julekveldsvise. Og det var DA jeg oppdaget at Alf Prøysen er oppfinneren til Angry birds! Se selv hva jeg fant:


Julekveldsvise
Nå har vi vasket golvet og vi har børi ved,
og vi har set opp fuglebang og vi har pynte tre'.
Nå sett vi oss og hvile og puste på ei stund,
imens je rugge vogga, så bror din får en blund.




Jeg visste fra før at Alf Prøysen var en morsom fyr som inneholdt masse ord som måtte ut. Jeg visste på ingen måte at det var der innerst i Hedmarken at denne fugleleken oppstod. Hvordan de gjorde det er litt usikkert. Satte de opp en sprettert som de brukte hver gang fuglene dukket opp? Eller kanskje flere spretterter? Eller brukte de faktisk småfugler til å skyte på smågriser? Jeg har ikke svaret. 

Det jeg vet er at man MÅ sette seg ned og puste litt etter at man har kranglet med de sinte fuglene og de grønne sleskete grisene. Den intense kampen fører til mindre vedbæring, men så har jeg heldigvis ikke noe liten bror- eller sønn som trenger å rugges heller. Golvet er ikke vasket ennå, men jeg HAR vasket trappen og det er slettest ikke verst! 

Det er dagen før dagen i dag og jeg koser meg. Snart skal pinnekjøttet i vann og jeg skal skrelle poteter og kårabi. Da kan de sinte fuglene flakse hvor de vil. Nå senker freden seg i mitt nye hjem og jeg liker det!



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar