lørdag 16. desember 2017

16. desember: Klementin eller mandarin?

I dag kom den mye diskuterte saken opp igjen. Heter det mandarin eller klementin? Jeg har vel etterhvert forstått at det er klementiner vi spiser, men ante ikke noe om bakgrunnen for dette.

Klementinenes opprinnelse er noe uklar. Min eldste frøken hadde overraskende mye kunnskap om dette. Visste du at hvis du finner steiner i klementinene har treet stått for nært et sitrontre eller andre sitrusfrukter som inneholder steiner? Biene fører med seg pollen frem og tilbake og skaper krøll for klementinene.

Klemetinen er en trolig en krysning mellom mandarin og pomerans og det sies det var Pater Clement som tilfeldig oppdaget krysningen og ble navnfar for den søte juletradisjonelle frukten.

Sånt kan vi bruke mye tid på å diskutere i heimen. Eller i barnas hjem, siden mitt hjem i grunnen er over fjellet. Selv om jeg skulle ønske jeg fikk besøkt og truffet flere nære og kjære, kjenner jeg at roen med ungene er høyest prioritert i dag. Det er rart å bo så langt unna dem. Men ekstra godt å være sammen med dem når jeg har sjans til det. Jeg gleder meg til å få dele romjulen med dem også. Og nå er det jammen ikke lenge til juleferie! Hurra og god helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar