lørdag 1. desember 2018

1. desember 2018: Adventskalendermysteriet

Nå er vi her helt plutselig igjen. Julepynt og pepperkaker. Julebord og pakketanker. For ikke å snakke om julemusikken. I år har jeg forelsket meg i Odd Nordstogas juleplate. Den er varm og god og gir en sånn fredelig stemning og ro. Anbefales!

Det var likevel ikke det jeg hadde planer om å skrive om i kveld. Det jeg har lyst å lufte en tanke eller ti om er adventskalendere. Jeg lurer veldig på hva som skjedde?

Da jeg var liten fantes det veldig få kalendere å velge mellom. Det var en plastdingskalender med figurer man kunne tre inn på en tråd om man ville pynte seg selv eller noe annet med. Den andre typen var den berømte og helt udødelige sjokoladekalenderen. Den hadde de aller fleste av oss. Vi åpnet den på morgenen og var oppriktig nysgjerrige på hva alle hadde fått i dagens luke. En sol? En julenisse? En stjerne?



Jeg kan ærlig talt ikke huske at noen i (i alle fall min) verden hadde pakkekalender eller at det i det hele tatt fantes andre alternativer.

Veien er uansett ganske lang fra det til dagens tilstander. Det er så mye kalendere!

Lego-kalendere, te-kalendere, øl-kalendere, flax-kalendere, sminke-kalendere, proteinsjokolade-kalendere?! Til og med kalendere til kjæledyrene dine får du nå.

Jeg fant et sted på nettet der de har samlet 166 ulike kalendere du kan bestille. Det verste er at jeg vet om mange flere. Noen må da gå med et dundrende underskudd? Det kan ikke være mange nok mennesker til alle de kalenderene?
Nå har jeg jo til og med utelatt pakkekalender og egenproduserte aktivitetskalendere? Jeg har heller ikke blandet inn alle de ulike digitale kalenderne vi finner?

Det er julegalskap på høyt plan, men for en deilig galskap! I dag har veldig mange åpnet første luken i en kalender de har fått av noen de er glad i. Kanskje har du kjøpt den til deg selv av egenkjærlighet. (Som jo også er ganske fornuftig.) Mange har laget sine helt egne kalendere for å skape julestemning og knytte tettere bånd i denne heller hektiske tiden foran oss. Og jeg? Jeg har bidratt med min helt egne adventskalendeblogg!

Ha en nydelig adventstid.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar