onsdag 12. desember 2018

12. desember: Voksesmerter

Jeg ramlet over en gammel kalenderblogg og tenkte dere muligens ville fornøye dere over den. Eg lo!

Jeg stod opp i dag og var gammel. Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde. Mangel på søvn, tror jeg. Det blir man gammel av, har jeg skjønt. På jobben i dag var jeg gneldrefrøken og hørte mine egne gamle lærere ramle ut munnen min. I lunsjen var det kaker og DET passer en gammel frue på en helt vanlig mandag. Da jeg endelig kom hjem var jeg helt utslitt. Det er klart man er når man har blitt oldis. Jeg ergret meg over bosset i gangen og den gapende ytterdøren som møtte meg. Som den gamle damen jeg i dag har blitt, tenkte jeg mitt om unger og andre som ikke kan plukke opp etter seg.

Da jeg leste avisen kunne jeg konstatere at snøggbåten mellom Knarvik og Bergen igjen har startet etter noen få år med opphold. Eller vent litt? 17 år?! Da sjokket hadde lagt seg gikk jeg i vaskekjelleren som seg hør og bør. Der var ingenting som det skulle. Udugelige klesvaskere tror visst at det er lurt å slå av varmeskapene når klærne er hengt opp. Jeg hørte de grå hårene vokse.

Litt etterpå spurte jeg en kamerat om han hadde vært på en kjekk konsert. Kanskje jeg skulle spurt ham om han hadde en gøy genser på seg i samme slengen? Ryggen var nå begynt å krøke seg og jeg haltet lett til den ene siden. Det slo meg at litt julemusikk ville være en fin avslutning på dagen, men da jeg tok meg selv i å høre Dolly Parton og Kenny Rogers, gav jeg opp. Nå har jeg rullet opp håret og tatt meg et ørlite glass portvin. God natt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar