søndag 18. desember 2011

Kongefisk

I dag skulle være den store juledagen for meg. Resten av gavene skulle handles inn, pakkes og leveres. Sånn ble det ikke. Dager blir ofte ikke som man tenker. Jeg spiste pizza til frokost og har faktisk glemt å drikke kaffe. I flere timer var jeg sur på de perfekte familier som hadde søndagsmiddager og annet familielykkeopplegg som jeg ikke er en del av. Skikkelig talentløst og ganske lite konstruktivt, spør du meg. Så jeg sluttet med det og fant på andre ting. Jeg pakket julegaver, hørte på julemusikk og tenkte på de dagene som nå kommer og som ER fylt med familielykke og andre glade ting. SNART er det juleferie!

Det er rart med det. Dagen ble veldig mye bedre med en gang. Ting snur veldig plutselig. Heldigvis.
Ettermiddagen har vært fylt med julekonsert på den andre siden av broen som plutselig hadde fått noen sinnsyke mengder med fartsdumper. På den siden er alle mennesker hyggelige. Alle dem jeg har truffet i dag har vært over gjennomsnittet imøtekommende og gjorde dagen min til noe helt annet enn den hadde vært tidligere. Konserten var nydelig. Godt å bare kunne senke skuldrene og slappe av. Man hadde tid til å studere tingene rundt seg. Det var da jeg så den lille rare fisken de hadde pyntet med. En kongefisk. Jeg vet ikke jeg? Hvorfor det? Alle de andre krusedullene var av helt andre ting. Plutselig bare dukket det opp en fisk med krone på? Kongesfisken og min helt nye kunnskap om orgelsko beriket dagen min på en ganske vittig måte. Visste DERE at man må ha helg egne sko til å spille orgel med? Det må man, nemlig!





2 kommentarer:

  1. Fisken som kristent symbol skriver seg tilbake helt til de første kristne. Den kan symbolisere nattverden. Det er fordi de første kristne så en sammenheng mellom nattverden og brødunderet. Der mettet Jesus 5000 i ørkenen med to fisker og fem brød.

    Allerede i oldkirkens kunst blir disse symbolene brukt. Det ble også brukt som et hemmelig tegn i forfølgelsestider. Under keiser Konstandtin den store på 200-tallet var det farlig å være kristen i romerriket. De kristne kunne bli henrettet eller bli kastet ut til de ville dyrene.

    De kristne tegnet gjerne fisken i sanden eller på et bord. Det skulle vise hvem man kunne regne som venn eller fiende.

    Også da barna ble døpt, ble de sammenliknet med fisker. Slik som fisken har sitt element i vann, slik bringer dåpens vann liv. Og på mange døpefonter er det tegnet inn fisker for å vise dette.

    Fisken kan også være et tegn på Jesu død og oppstandelse. For slik som profeten Jonas var i fiskens buk i tre dager, slik var Jesus i dødsriket i tre dager før han stod opp.

    En siste betydning av fisken som symbol er Jesus selv. For forbokstaven i navnet Jesus på gresk blir ordet fisk på gresk. Det heter med et fremmedord "akrostikon". Det er ord som er satt sammen av begynnelsesbokstavene i alle ordene i uttrykket "Jesus Kristus, verdens frelser - Guds sønn".

    Alle vet vel det?

    SvarSlett