onsdag 18. desember 2013

18. desember: Tradisjon?

Det er snart juleferie og feiringen står klar en eller annen plass og kaster seg over oss når tiden er inne. Jeg har tenkt masse på julefeiringene mine i det siste. De varierer fra år til år og er ikke tradisjonsbundet slik alle julefeiringene var da jeg var liten. Når jeg tenker meg om er det kanskje rart? Hadde det kanskje vært mer naturlig om jeg også laget en jul som var lik hvert år. Så visste jeg hva jeg hadde å forholde meg til?

Det er mulig, men slik har det ikke blitt. Jeg tror mest det handler om ungene. Om de er sammen med meg er det jo sånn at vi har tradisjoner vi også. Bare ikke like strenge og like voldsomme som i barndommen min. I mange år har vi feiret hos verdens beste tante som bur på ein plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Der varierer det veldig med hva vi finner på. Når ungene er hos sine andre foreldredeler har jeg feiret i mange varianter. I fjor feiret jeg med bestekompisen min. I år blander jeg kjærestefeiring med den eldste avleggeren og lager enda en ny jul. Kanskje det er tid for å skape nye tradisjoner?

Jeg liker at det viktigste med julen min ikke er det vi gjør på i julen og hvordan vi gjør det, men at jeg alltid deler den med mennesker jeg er glad i. Er det tradisjon god nok?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar