tirsdag 2. desember 2014

2. desember: Brannslukking

I dag var jeg invitert til å være sammen med en liten kar som skulle bake pepperkaker i barnehagen. Han er en stram kar. Ikke så ulik brannmann Sam, faktisk. Han er snart tre år og er en fryd å være sammen med. Akkurat nå for tiden er det sånne mennesker jeg har resept på å være med. De som gir meg mye av det jeg trenger. Denne karen her gir meg tonnevis med kjærlighet. Han viser med hele seg at han er glad for å se meg og gleden er i aller høyeste grad gjengjeldt.

Jeg ble vist frem med stolthet i stemmen. "Dette er tante Christina!" Tårene mine lusket seg frem i øyekroken mer enn en gang i løpet av de to timene vi hadde sammen. Først fremførte alle barna ulike sanger fra Hakkebakkeskogen. Klumpen i halsen ble stor da han med lykke i blikket vinket til meg da han gikk inn og ut fra scenen. Da vi skulle bake tok han meg i hånden og viste vei. Jeg måtte sitte ved siden av ham hele tiden. Sammen lagde vi mengder med pepperkaker og kakemenn. Vi likte stjerneformen og hjerteformen best, begge to. Da deigen var blitt små figurer og jeg hadde spist en skive rundt de utrolig lave bordene var det tid for påkledning og utetid.

Det er ikke alltid populært med regnbukse som må på. Jeg vet at han liker brannmann Sam veldig godt og laget klar buksene og støvlene slik brannmenn gjør. "Hører du brannalarmen? Du må hoppe i brannklærne med en gang", ropte jeg. Han gjorde som han fikk beskjed om og fortsatte leken derfra. Dette førte med at jeg måtte hjelpe til med å slukke en brann før jeg kunne gå fra barnehagen. Da jeg hadde slukket brannen og kysset og klemt ferdig, vinket jeg ha det bra i det jeg gikk mot porten. Han kom syklende etter meg og sa: "Tusen takk for at du hjalp meg med å slukke brannen, tante Christina!"
Jeg ble helt rørt. Denne stramme lille karen vet lite om hvor varm jeg ble om hjertet i dag og hvor viktig dette er for meg. Ubetinget kjærlighet er sterke saker. Heldige meg som har en liten brannmann på snart tre år som kan hjelpe meg å slukke mine branner.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar