tirsdag 15. desember 2015

15. desember: Jakten på sirupen

Kvart over syv i morges stod jeg på Rema 1000 og var frustrert. Hyllene var rensket for lys sirup. Den helt utrolig latterlige priskrigen har ført til at noen har fylt skapene sine med mye lys sirup. Marsipan har de visst også hatt veldig behov for Jeg vet ikke hvor mange kilo hver man behøver med slikt? Jeg har til en viss grad forståelse for at folk hamstrer matvarer de bruker, men sirup og marsipan? Virkelig? Jeg støtter fullt ut at butikkene har satt begrensninger på hvor mange varer man kan kjøpe av gangen. Om folk hadde oppført seg normalt hadde vi helt fint klart å forstå at det i utgangpunktet burde vært akkurat sånn helt automatisk. Vi behøver ytterst sjelden et helt brett med lys sirup.

I den fjerde butikken jeg dro til hadde heldigvis den savnede sirupen og gjorde sånn at jeg faktisk fikk lage karameller med en kollega som også er julegodtekspert. To år på rad har vi laget karameller og skikkelige gode sjokoladedingser som jeg har hatt lyst på siden de andre var oppspist i fjor. Før vi kom oss i sving med det var vi oppom på jobb. Julegodteksperten hadde selvsagt også laget lefser hun serverte i lunsjen. Folk var meget fornøyde og stemningen var veldig julete. Julemusikk og tente stearinlys gjorde susen. Alle skravlet i vei og jeg kjente hvor glad jeg er i kollegene mine.

Vi forlot jobben og startet julesnopversted. Effektivt laget vi mengder av både det ene og det andre. Jeg tenkte dere skulle få oppskriften på det ene.

Skikkelig gode sjokoladedingser:

En pose peanøtter, 350 gram
Nesten en hel pose med marshmallows
2 poser dumle
7 plater melkesjokolade (a 200 gram)

Del dumble i 8-10 biter
Del marshmallows  i 16-18 biter 
Finhakk peanøttene
Smelt sjokoladeplatene i vannbad
Rør alt sammen og hell det over i en form
La det stå kaldt i ca to timer
Vips kan du kutte opp i passelige biter 
og har sikret julesnopfavoritten!

Ca sånn som dette:




Jeg garanterer dere blir hektet! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar