onsdag 23. desember 2015

23. desember: Kvelden før kvelden

Det er kvelden før kvelden og jeg har endelig kommet frem til menneskene jeg skal feire julen sammen med. 

Veien ut hit har ikke vært så fryktelig lang, men den har tatt veldig lang tid. På lille julaften pleier jeg ofte være levende julekort. Da besøker jeg så mange jeg klarer og prater i det vide og det breie om ting som skal prates om. Julegaver byttes og klemmer deles. 

Forventningene er høye rundt i familiejulehusene. Ungene gløder og snakker som fosser. Gavene er løftet og knepet på. Noen har allerede avslørt noe av innholdet. Freden er på vei. I morgen er dagen her. Om man er ferdig med forberedelsene eller ei. 

For min del synes jeg det er helt strålende å finne julefreden en annen plass enn hjemme. Avtalen mellom meg og leiligheten har nemlig veldig gått helt i vasken. Jeg var helt sikker på at den skulle klare å holde orden i hele adventstiden. Det klarte den ikke. Ikke i det hele tatt. Ganske godt å lukke døren og åpne den i andre hus som oppfører seg bedre enn leiligheten min!

Jeg gleder meg til å våkne sammen med to knotter som akkurat nå ligger til lading. Det er noe helt eget med å feire julen sammen med minimennesker man er glad i. Sov godt!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar