tirsdag 8. desember 2015

8. desember: Siste dagen

På jobb er det jul alle steder. Vi har sydd julesokker og laget julekort. Julesanger blir sunget for full hals og Salaby sin julekalender-2015  følges med på av både store og små. Da jeg fortalte elevene at det var siste dagen min mistet de haken rett i pulten. Den kom raskt opp igjen etterfulgt av fornøyde lyder da de forstod at det bare gjaldt før jul. Jeg har ikke tenkt å slutte på jobben og synes det er fint at elevene uttrykker at de ikke har videre lyst til akkurat det de heller. 

Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg ikke så skrekkelig lyst å ta ut ferien akkurat nå. Jeg liker de små nissene som løper rundt i skolegården med lange luer og glitrende øyner. Jeg liker de små menneskene på skolen som er med på den fine julemagien jeg så gjerne ønsker de skal ha i hjertet. De lytter med store ører og like store øyne når man forteller om hvordan det var før i tiden. Til og med historien om sprengt brosme, kvite poteter og hardt smør med svisker til dessert på selveste julaften er sjokkerende. De har aldri hørt om at noen kan spise fisk på julaften. 

De er så flinke til å synge og elsker å vise frem forskjellige ting de har laget til mor og far eller andre de er glade i. Du ser at de gleder seg til å gi bort ting de har brukt lang tid på å gjøre fine. Hjertet mitt smelter like mye hvert eneste år. Det er glitter og filt i alle hyller og utover alle gulv. Men det skal være sånn. Litt kaos, men med forventninger ut av en annen verden. Ungene er full i energi og kan nesten ikke sitte stille mens de venter på at den store dagen skal komme. 

På lærerrommet har vi det også kjekt. Med adventskalender og lite mangel på søte ting står vi på igjennom hele desember. Det blir litt rart å ikke være der. Ikke i år heller. Men Jeg får heller glede meg til neste år i stedet for å sutre over akkurat det. Det er jo ikke akkurat som om jeg ikke klarer å fylle dagene mine med aktiviteter! NÅ er det faktisk juleferie! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar