søndag 6. desember 2015

6. desember: Hvor er du?

Det er andre søndag i advent og høststormen har tatt helt av. Ingenting utenfor ligner på den vite julen vi drømmer om. Eller i alle fall jeg drømmer om. Tørr, hvit og fin snø. Da hadde kanskje julestemningen vært litt større enn den er nå?

Jeg har hengt opp julestjerner og i dag har jeg funnet frem noen nisser. Den enkle pepperkakedeigen er kjøpt inn og kan trylles om til hus og småkaker på et blunk. Julesanger spilles hele tiden. Likevel mangler det noe.

Mulig det er fordi jeg ikke engang vet om jeg får bo i leiligheten i julen? Det øyeblikket alt er klart og de faktisk kan begynne på badet mitt må jeg pakke en stor unge under armen og flytte ut til det hele er ferdig. Uansett hvor mye jeg vil så kan jeg faktisk ikke leve i leiligheten uten toalett, dusj og rennende vann.

Badet og kjøkkenet mitt har slitt meg helt ut. Samtidig har det ført til vrengte lommer og økonomiske utfordringer i lang tid fremover. Klart det legger en demper på stemningen. Det å vite at jeg må prioritere alt av penger til å få gjort det jeg må i huset kjenner jeg i hjertet. Det blir dårlig med julegaver til andre enn ungene. Jeg er fullstendig klar over at ingen hadde forventet noe annet. Likevel svir det litt ekstra. Jeg vet ikke helt hvilke følelser det bringer frem. Utilstrekkelighet? Oppgitthet? Jeg føler meg dum som ikke har bedre økonomi. Samtidig vet jeg at jeg er langt over gjennomsnittet god på å få pengene til å strekke til.

Sånn er det. Julen kommer om jeg bor hjemme eller ikke og om jeg har penger eller ei. Nød lærer naken kvinne å spinne. Man skal bare se jeg finner på noe lurt sånn at julestemningen og gavene kan komme på plass i en eller annen form. Har du funnet den gode julestemningen?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar