tirsdag 25. februar 2014

Overraskelsestakknemlighet

Min veldig gode venninne kom bort en heller tanketung dag. Hun hadde med seg favorittsjokoladen sin som hun delte med meg. Jeg husker en gang jeg ikke ville dele sjokoladen min med henne. Det har jeg fått høre i over 25 år. Siden har jeg alltid delt, bare så det er sagt!

Jeg har snart bursdag. Bursdagene mine liker jeg å feire. Jeg elsker å mikse mennesker som jeg kjenner fra ulike steder. Blande dem godt i hop og se hva som skjer. At jeg får være med flere av favorittmenneskene mine samtidig er gaven for meg. I år hadde jeg plutselig ikke lyst til noenting. Orket ikke tanken på organiseringen. Følte meg ikke lysten til å gjøre noe som helst lystig.

Siden jeg allerede hadde ombestemt meg før hun kom med trøstesjokoladen fortalte min gode venninne om sine planer. Hun hadde nemlig i all hemmelighet begynt å organisere overraskelsesbursdag til meg. Da hun fortalte det kom jeg på noe som skjedde for 25 år siden.

Jeg klarte å klemstre min høyt elskede undulat i døren. Den døde og verden raste for en frøken på 13 år. Spesielt siden det var jeg som hadde drept den. Min gode venninne synes det var forferdelig at jeg var så lei meg. På eget initiativ fikk hun med seg en kamerat, konfererte med mamma og laget tidenes overraskelse. Jeg kom hjem og fikk en tråd i hånden. Den måtte jeg nøste inn. Tråden var lagt over hele leiligheten og i enden var det en ny undulat. Klumpen.

Hvordan det henger sammen at hun i så sinnsykt mange år har støttet meg i alle varianter, vet jeg ikke helt. Men det har hun og det gjør hun i aller høyeste grad fremdeles. Håper jeg gir henne følelsen av trygghet også. For det er det hun gjør. Gir meg trygghet. Hun forsvinner ikke. Hun står ved siden av meg i alle stormer. Hun står ved siden av meg når solen skinner.

Kjære deg

Takk for at du er den du er i alle sammenhenger. Takk for at du ikke alltid sier det jeg vil høre, men det jeg trenger å høre. Takk for at du lytter uten fordømmelse. Takk for at du presser meg, men også at du gir meg tid når jeg trenger det. Takk for at du utfordrer meg og selv blir med på utfordringer. Takk for galskapen og takk for gleden. Takk for at du tåler meg i alle varianter. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten deg.

Christina




1 kommentar:

  1. En slik vakker og god venn skulle alle hatt!!!! Og du fortjener det.

    SvarSlett