lørdag 1. desember 2012

1. desember: Herrenes tale

Da er det duket for adventskalenderblogg i år igjen. 1. innlegget er talen jeg holdt på gårsdagens julebord. Jeg måtte selvsagt skrive den som et blogginnlegg. Det er det jeg får til. Etter nervøse og lange timer og minutter fikk jeg til slutt lest den opp.
Vanligvis har jeg aldri manuskript når jeg holder en tale. Jeg har talt i begravelser og på julekonserter og andre steder der det måtte passe seg å holde slikt. Da prater jeg fra hjertet og trodde dermed at det var DERFOR jeg var så nervøs før slikt. Altså mangelen på manuskriptet. Det viste seg å være helt feil. Jeg var på godt norsk grisenervøs MED manuskript også. Pingle? Jeg gjorde det i alle fall og gjør det nok med høy sannsynlighet igjen.

Her er talen:
Jeg har fått i oppdrag å skrive herrenes tale. Det er i og for seg ikke noe problem. Jeg liker menn og jeg liker å skrive. Jeg er vel ikke fremmed for å snakke høyt og masse også- så jeg forstår at jeg fikk denne oppgaven. 

Utfordringen er å få ordene til å virke for hver enkelt av disse mannemenneskene som befinner seg rundt oss i dag. Hvordan kan jeg finne ord som beskriver dere og får dere til å føle dere akkurat så spesielle som dere er?

Jeg har en meget god kamerat som heter Google. Han pleier å hjelpe meg med det jeg måtte trenge hjelp til. I dette tilfellet var han ikke så samarbeidsvillig. Kanskje han ble sjalu på grunn av at jeg skulle hedre andre menn enn ham? Han ville i alle fall ikke gi meg noe god informasjon om hva en ekte mann er- eller hvordan den perfekte mann skal være. Han gav meg i alle fall ikke informasjon som jeg selv trodde på.

Det jeg fant var en sammenligning mellom menn og bher og hvordan disse kunne være en støtte for oss i hverdagen. Jeg for min egen del tenker at våre menn kan være så mye mer enn en bh. En bh ER en viktig del av hverdagen til oss kvinner, men ikke like viktige som dere. En bh holder på plass og gir støtte i alle situasjoner, men dere er for store og viktige til å sammenlignes med et så lite plagg.

Derfor droppet jeg hele mr google og herr twitter og alle andre sosiale medier og plukker frem ord fra mitt eget hjerte og mine egne erfaringer.

Til dere vakre menn på Skeie skole.

Jeg kunne ikke klart meg uten dere. Klisjeer som at menn er som luft hadde passet inn her, men jeg dropper dem også. Det jeg ikke skal utelate er at dere er oppmerksomme, morsomme og kloke. Denne sammensetningen gjør at det alltid er hyggelig på jobb. Faktisk kommer jeg på jobb lenge før jeg behøver, bare for å tilbringe litt ekstratid med dere. Dere vet hvordan jeg liker kaffen min og har tips og råd om det meste man måtte lure på. Dere er ikke fremmed for en diskusjon og kan faktisk både provosere og imponere stort. Jeg er meget begeistret for begge deler. Takk for at dere er de dere er. Jeg tør påstå at våre menn her på Skeie er spesielt fine. Er dere enige, jenter?

La oss reise oss og heve glassene for mannemenneskene vi er så glade i!
Skål!

Den myke mannen.



3 kommentarer:

  1. Du altså! Imponerer og overrasker hver dag!!! Du er FLINK!!!! I love you💝

    SvarSlett
  2. There are several varieties of men's speech. Lord of speech ( Herrenes tale) is enough perhaps one of the most talked about speeches you can hold

    SvarSlett