torsdag 13. mars 2014

Blåse på

INNI MAGEN ER EN KARUSELL
SOM SNURRER RUNDT NÅR DET ER KVELD
INNI HJERTET ER DET STEIN OG SAND
SOM SKRAPER OPP EN SUPERMANN
OM NOKKEN KUNNE BLÅSE PÅ
VILLE HIMMELEN VÆRT LYSEBLÅ?
VILLE SKYENE OG PARAPLYENE BLITT BORTE DÅ?
OM NOKKEN KUNNE BLÅSE PÅ
INNI HÅNDEN ER DET INGEN VET
HAN HOLDER PÅ EN HEMMELIGHET
INNI MAGEN ER ET TORNEKRATT
SOM STIKKER SÅNN NÅR DET ER NATT
OM NOKKEN KUNNE BLÅSE PÅ
VILLE HIMMELEN VÆRT LYSEBLÅ?
VILLE SKYENE OG PARAPLYENE BLITT BORTE DÅ?
OM NOKKEN KUNNE BLÅSE PÅ
INNI HJERTET ER EN KINAPUTT
SOM SPRENGER PÅ OG SNART MÅ UT
INNI HÅNDEN ER DET KRÅKESØLV
TRYLLEMIDDEL MOT KRUSEDULLKRØLL
OM NOKKEN KUNNE BLÅSE PÅ
VILLE HIMMELEN VÆRT LYSEBLÅ?
VILLE SKYENE OG PARAPLYENE BLITT BORTE DÅ?
OM NOKKEN KUNNE BLÅSE PÅ

Jeg har forelsket meg helt i denne sangen av Christine Sandtorv og synger på den hele dagen. i dag fikk jeg fortalt at alle disse sangene på platen "Stjerneteller", egentlig er godnattsanger. Vi synes begge det var litt rart. Jeg føler at akkurat denne sangen bare ville gitt mareritt og dumme tanker om den ble sunget til et barn rett før det skulle sove. I sted fant jeg ut at denne kommer fra albumet "Gullamanter" som handler om litt av hvert. Også alvor. 
Det er det som fenger meg i denne sangen. Alvoret om karuseller som bare snurrer, sanden som skraper opp en supermann og hjertet som inneholder en kinaputt. For ikke å snakke om tornekrattet som stikker aller mest når det er natt. 
Nå for tiden føler jeg det snurrer og sprenger og skraper overalt. Det holder seg ikke bare til natten heller. Disse aktivitetene er døgnaktiviteter og krever høy konsentrasjon for å holde tanker og berg- og dalbaner noenlunde unna. 
Det er i sånne konsentrasjonsøvelser at de utrolig vakre bildene og barndomsminnene om både det superverdifulle kråkesølvet og de voksne som blåste på både knær og andre ting som kunne ha skadet seg i en verden full av lek og knall og fall, dukker opp. Når jeg tenker på dette ER det som at kråkesølvet faktisk er tryllestøvmiddel og at alle de som har blåst ting bra igjen i livet mitt fortsatt hjelper til med skyblåsing og papaplyfjerning. Dette selv om de ikke engang lengre bor på denne siden av virkeligheten. Det hjelper meg. Snart vil sanden i hjertet forsvinne, karusellen ta seg en pause og tornekrattet være luket bort. Heia tryllestøvmiddel mot krusedullkrøll! 


)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar