torsdag 8. mars 2012

Kvinnedag

I dag er det kvinnedagen. Vanligvis pleier jeg ikke legge så mye merke til den dagen. Jeg husker en bursdag som er akkurat 8.mars og kan få en gratulerermeddagen-hilsen i en forbifart et eller annet sted. Utenom det tenker jeg ikke mye på på den.

Kampen for likestilling er en viktig kamp og det er sånn at vi fremdeles har et stykke igjen før vi er helt DER.

Jeg trodde i utgangspunktet jeg ikke hadde noen meninger om akkurat dette. Det var før jeg leste om alle de rare tankene og meningene man kunne ha om kvinner og hva de burde og ikke burde. I BA i dag sier Nabintu Herland "litt" om hva hun mener om dette.

"Nabintu Herland mener at skandinaviske kvinner er blitt kritiske, kravstore og frekke. De lager lange lister om hva mannen må oppfylle, mens de setter påfallende små krav til seg selv. Husarbeidet skal deles 50/50, mens det ikke er snakk om å dele på det som tradisjonelt er mannens oppgaver, male huset, skifte dekk og klippe hekken."

Spennende lesning. ER det sånn? Virkelig? I så fall er jeg enig med henne.

"– Kvinner har sluttet å lage hjemmelaget, sunn mat. De serverer familiene sine ferdigpreparater og drittmat som er altfor full av salt og sukker. 68-feministene har fratatt kvinner gleden, stoltheten og sensualiteten ved å lage mat til sine familier! Nabintu Herland trekker pusten: - Spør du barn i dag om de har spist middag, svarer de gjerne «jo da, jeg har spist pizza»!"

Ja, jeg er enig! Her må kvinnene ta sitt kjøkkenansvar og servere den maten familien fortjener! Menn er tross alt opptatt med å male hus og skifte dekk. Klipping av hekken er et viktig element som må huskes på. De frekke kvinnene, som på ingen måte setter krav til seg selv, må ta seg en bolle og finne sin plass!

Jeg er igjen provosert. Jeg skifter dekk på bilen. Maler der det behøves. Lager middag. Lager faktisk sunn middag. Må gjøre alt husarbeidet selv. Har heldigvis ingen hekk jeg må klippe. Jeg ER irritert fordi menn tjener mer enn kvinner, men er LYKKELIG for at det ikke forventes at jeg skal "stelle" hjemme. Jeg hadde klikket. Gått på vegger. Kjedet vettet av meg og sikkert ikke strikket noe mer enn jeg gjør nå. Jeg hadde ikke vært lykkelig og slettest ikke noe bedre mor enn det jeg er som "jobbemamma".

Så det at mine arbeidskollegaer av barteslaget i dag stilte med skjorter, slips OG røde roser til alle damene gjorde MEG glad!

HEIA KVINNEDAGEN!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar