onsdag 29. april 2015

Helt på bærtur

På søndag skulle min ene svarte gamle tante som bor der ingen skulle tru at nokon kunne bu, ha med seg jordbærplanter som elevene mine skulle få. Hun gikk galant over posen hun hadde satt klar og de små jordbærbabyene ble forlatt på en dørmatte langt ute på landet. Jeg hadde ikke tid til å få hentet dem dagen etter. Inni hodet mitt vinket jeg farvel til ideen om jordbær og tenkte jeg måtte få kjøpt karser i stedet. De nysgjerrige knottene hadde allerde fått ansvaret for diverse planter og spirer - kanskje det holdt? Min tante tenkte ikke dette. Før jeg fikk lgt andre planer hadde hun fikset morgentransport for alle de små jorbærbabyene. Tidlig på morgenen etter ble de kjørt og plassert på n bensinstasjon.

Hun så litt rart på meg da jeg senere på dagen kom og spurte om hun hadde noen jordbærbabyer til meg. Smilende fant hun en hel pose bak disken og planting med elevene ble igjen et faktum.

Først ble de med meg til legen. Der ventet de ganske lenge. De tok bybanen to ganger og avsluttet med en busstur. Ganske bereiste etterhvert.

Min yngste stolthet hjalp ivrig til og la til rette for at mine elever skulle få seg en å passe på. Jeg ville i grunnen plante dem ferdig og gi dem en ferdigplantet plnte hver. Dette nektet mitt yngste frø på. Og hun har selvsagt rett. Det ER mye kjekkere om de får gjøre dette selv!

Her bor Mark. En liten meitemark som flyttet inn til oss.

Her har vi laget vanningshull i begrene
og funnet en passende plante til hver.

I strålende sol fikk glade planter puttet røttene sine der de skulle. Min tante har sluppet å avlive avleggere og elevene har fått seg et prosjekt de kan studere.



Oppi posen bodde det veldig mange planter. Nå har de alle fått nye hjem. Kollegaer ble helt ville og ville ha og min aller beste venninne fikk jordbærbaljen fylt opp av glade planter fra landet. Jeg er fremdeles forundret over min nye interesse. Hvordan kan den bare dukke opp sånn etter 40 år? Jeg aner ikke, men gøy er det!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar