fredag 14. oktober 2011

Mamma

I dag har vært en mammadag. Helt fra jeg våknet i dag har jeg kjent at hun har vært her. Hun dukker opp i tankene, og får meg til å huske lydene og luktene. Det skjer innimellom. Jeg vet i grunnen ikke helt hvorfor hun har valgt akkurat denne dagen. I dag har jeg ryddet og styrt på. Fjernet gammelt skrot og laget rom for oss her hjemme. Nye rom. Nye rom som er gamle og i grunnen klare til å forlates helt. Snart. Vi SKAL flytte om ikke så lenge. Håper jeg.

På det nye-gamle rommet mitt har jeg sengen min akkurat der mamma forsvant. Kanskje det er derfor hun har sneket seg inn i hodet mitt? Eller er det noe hun vil fortelle meg? Jeg vet ikke. Det er heller ikke sånn at det er trist at hun er her. Litt sårt kanskje. Klart jeg savner henne. Men stort sett er det fint. I dag har jeg funnet gamle bilder av henne og i sted vandret jeg på tur på Ulriken og husket tilbake til da vi var der sammen. 

Det hadde vært fint om hun kunne vært med meg på tur på fjellet. Det hadde vært fint om hun kunne bli kjent med alle de fine menneskene jeg har blitt kjent med etter hun takket for seg. Det hadde vært fint om hun kunne kommet på julekonsert. Det hadde vært fint om hun bare var her med oss. Bare en liten stund? En liten dag?

Jeg vet at det ikke går. Så derfor nyter jeg disse dagene der mamma bare dukker opp innimellom. Da er hun nemlig så nær meg at jeg nesten hører pusten hennes og kan gi henne en klem.



2 kommentarer:

  1. Fint å se det på den måten...! Koselige, disse "dagens tanker"!

    God uke!

    SvarSlett