fredag 12. desember 2014

12. desember: For mange valg

I dag skulle jeg kjøpe nye lys til juletreet. Juletreet står fremdeles i en skog, men jeg tenkte at det kunne være greit å være forberedt. Ønske det velkommen på et vis. Pynten er klar også. Og selv om det ikke var lett har det kommet nye lys i hus også.

Det finnes mange ulike lengder på disse lysende dingsene. Ulike lengder og ulik mengde pærer. Noen lys er hvite og noen er i mange ulike farger De med alle fargene kunne man også få blinkende. Jeg gikk rask bort fra dem. Når jeg til slutt fant ut hvilke jeg ville ha oppstod neste utfordring. Skal den være med batterier eller til stikkontakt? Jeg ble helt svett. 


Ville jeg tåle at lysene plutselig slukket midt i en vakker julenatt? Er det stress med batteriskifting? Jeg fant ut jeg ville ha en med støpsel. Det var like før jeg gikk til kassen da jeg kom på at det kunne være lurt og sjekke hvor lang ledningen var før pærene startet på ledningen. Den var 90 stakkarslige cm og ble forlatt på flekken. Eller i alle fall med et sukk. Jeg forlot faktisk hele butikken. 

Etter en pause gikk jeg på på nytt. Denne gangen i en annen butikk. Jeg fant en passe lang med nok meter til at treet mitt ikke måtte stå helt inntil en stikkontakt. Jeg var ganske fornøyd i det butikkmannen spurte: - Vil du ha blank eller svart ledning? Da utbrøt jeg høyt at det var da forferdelig så mange valg det skulle være her i verden. Ha lo og jeg måtte elle. Det gjorde jeg inni meg, altså. Med meg hjem kom en ledlyskjede med blank ledning.

Etter den utmattende og meget omfattende lyshandlingen ble jeg så sulten at jeg måtte spise middag. Det gjorde jeg sammen med en gjeng fra jobb. Sammen med hyggelig og fornuftig prat rundt bordet fikk jeg overrakt et helt hefte med tegninger fra elevene mine. Av det måtte jeg gråte en aldri så liten skvett. Å føle seg satt pris på er en god følelse. Så den tok jeg med meg hjem. God helg!  








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar