torsdag 6. desember 2012

6. desember: En uke igjen!

Nå er vi der igjen. Julen kommer like plutselig hvert eneste år. Vi hører på klager over hvor tidlig julebrusen dukker opp i butikkene og at man ikke lenger får tid til å glede seg til jul. De ensomme blir visst ensommere av at julemarsipanen blir født og at lysene kommer opp i vinduene. Jeg er nå ikke så sikker på om det er helt sånn. I grunnen vet jeg at selv om høytider noen ganger er vonde for de som savner noen eller for de som har det vondt- så har ikke julepynting og at andre har det bra noe med akkurat den saken å gjøre. Savnet og sorgen har man nemlig med seg uansett hvor mange mennesker man putter rundt seg og om naboen har fuglenek på døren eller ei.

Min medisin mot tunge tanker i juletiden er julemusikk. Nå for tiden har jeg en intensiv kur og synger faktisk HELE dagen. Som musikklærer med ca hundre timer musikk i uken blir det nemlig sånn. Jeg er på den evige jakten etter de store musikalske juleopplevelsene. I dag fikk jeg en av noen elever på skolen. De sang tostemt og plutselig stemte det helt. Nydelig var det. I alle fall i et halvt vers. Et halv vers var nok til å røre meg og gav motivasjon til å fortsette i morgen. På korøvingen i kveld kom den igjen. Jeg elsker når stemmene flyter inn i hverandre og lager den klangen og følelsen jeg er på jakt etter.

Behøver du en musikalsk juleopplevelse?

Da har jeg medisinen!

Koret mitt øver for tiden hver eneste dag for å gi deg akkurat dette. Nå er det bare EN uke igjen!

JEG gleder meg!


Kommer DU?

1 kommentar:

  1. ja jeg kommer. Det har blitt en førjulstradisjon å høre Marit synge. Nå blir det Marit ogChristina. Denne gangen skal jeg ta kamera med. gleder meg og ha en fin helg. Jeg håper på en tur til Holmen på Søndag.
    hilsen Oliv

    SvarSlett