søndag 4. desember 2016

4. desember: Hvor mye kan man putte inn på en søndag?

Ganske mye. Dagen startet altfor tidlig for å være en søndag. Husmoren i meg kom overraskende på besøk og førte til rene klær og ryddig kjøkken. For ikke å snakke om adventsstjernene som ikke hadde klart å komme seg opp av kassen selv,  nå dingler i hver sitt vindu. 2. søndag i advent er bedre enn ingen søndag i advent. Kanskje vi får adventsstake på den 3.?

Etter rydding og klesvask av en annen verden var det klart for første ekspedisjon. Nisseturnoppvisning med en knott på snart 5 år. Med seg hadde han også en lillebror og min fetter som er faren til begge knottene.  Ingen av dem skulle turne, det fikk fireåringen stå for selv. Ventetiden og talene ble for lange. Vi gikk før nissen kom. Ungene ante selvsagt ikke noe om den. De var like blid.

En liten tur innom for å sjekke kalendere og alle lekene til guttene. Spiste en bolle i full fart og tok sikte på neste ekspedisjon.  Nissegrøt på låven. Med mandel.

Jeg kom litt heseblesende inn, fikk hilst på alle, spiste grøt, fant mandelen og gikk igjen. Det føltes i alle fall så kjapt ut. Jeg kjente den dårlige samvittigheten da jeg oppdaget at jeg var den heldige vinneren. Konkurranseinstinktet lever ikke så veldig sterkt i denne aktiviteten. Heldigvis var premien delbar og alle fikk smake. Med nissegrøt i magen bar det videre til siste ekspedisjon for i dag.

Frelsesarmeen sin julekonsert i Grieghallen. Mitt eldste frø skulle være med og jeg klarte å rekke dette med god margin! Der både lo vi og gråt vi. Nydelig og rørende. Da alle reiste seg og sang Deilig er jorden kjente jeg at julen var helt på plass i hjertet.

Nå kan jeg ikke skrive mer om denne dagen. Innlegget er allerede aaaaaaltfor langt. Dessuten er det natt! Sov godt!


(Jeg vet at dette ikke er en adventsstjerne, men orket ikke gå ut av sengen for å ta bilde av dem. Så da får dere bilde av denne i steden.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar