torsdag 7. desember 2017

7. desember: Den største gleda ein kan ha, er å gjera andre glad

Været i dag er akkurat som det typisk er i Bergen. Slaps og regn og glatt. Julebilder med den lette glitrende snøen forsvant og igjen stod desember helt ribbet. Den vanlige bergenske novemberfølelsen har tatt over og juleferien virker langt, langt borte.

Det er i og for seg greit. Jeg har ikke fått alle julegavene i havn.  Jeg vet ikke engang hvor de kommer fra og hvilken havn de skal i. Da er det godt å ta frem en julegave som allerede er mottatt og som varmer veldig! Fint at noen har julegavene helt i orden!

Jeg vet de aller fleste ble overveldet av  glede. Ikke minst giveren selv boblet over av gleden av å gi. For de som kjenner meg godt eller eventuelt har fulgt godt med på det jeg skriver, vet jeg er over gjennomsnittet opptatt av slekten min. Eller sekten som jeg ofte kaller den fine gjengen jeg tilhører.


Slekten hadde allerede avtalt at vi skulle på Soltrand neste mammafeiring. Folk hadde skrevet seg opp på lister og rom. Vi satt nærmest allerede i spaavdelingen og nøt hverandres selskap. Hjernen bak det hele er den eldste av de svarte gamle tantene. Patriarken. Høvdingen. Hun har mailet frem og tilbake og styrt på med dette. Da hun fikk prisoverslaget skrev hun en mail om at hadde hun vunnet i lotto, hadde hun betalt hele regningen.


Da hun så setningen begynte hun å tenke. For å gjøre en lang historie litt kortere, endte hun opp med å bestemme seg for å spandere hele slekten på Solstrand, selv om hun ikke hadde vunnet i lotto. (Som hun forøvrig heller aldri spiller.) Litt fordi hun "rømte" fra din egen 70-årsdag, men mest fordi hun ville og fant ut hun kunne. Jeg forstod først ikke mailen som var sendt ut. Flere ganger måtte jeg lese den før jeg skjønte innholdet.

Jeg ringte sporenstreks til min tante og spurte om hun var riktig vel bevart. Det var hun. Hun hadde gledet seg sånn til å kunne sende mailen ut til alle hun var glad i. Det setter vi alle utrolig stor pris på og gleder oss stort til sammenkomsten neste november! Hurra for verdens beste svarte gamle tante!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar