fredag 18. desember 2020

18.desember: Rampete nisser!

Da mine barn var små fantes ikke rampenissen. Sånn jeg har forstått det ble den amerikanske boken «Elf on the Shelf» utgitt i 2005. I den ble man presentert for alver utsendt av nissen for å sjekke om man hadde vært snill eller ei. Sakte men sikkert snek rampenissen seg inn i de norske hjem også og har siden rundt 2010 blitt mer og mer populær. Rampenissen finner på mye ugang i løpet av natten som barna oppdager om morgenen. Det er rasende festlig! Jeg får snapper fra flere rampenisseboliger der de merkeligste sprell er funnet på. All ære til kreativiteten rundt om kring! Blå melk, leker rotet utover på lekerommet, akebakke i stuen og isfiske i toalettet er bare noen få eksempler. Det er så gøy! 

Jeg har også blitt presentert for en annen nisse denne adventstiden. Han heter Knut Nisse og er en liten skøyer han også. Han blir aldri sett. Likevel er det lett å se at han har vært på besøk. Han finner på mange sprell. En køntrikonsert, et helt luciatog med bamser, ulike rebuser som ungen må løse er bare noen eksempler. Knut nisse er en sosial fyr som også er veldig glad i mat, både kaker og annet snaks. En kveld hadde han en venninne på besøk og da var jeg så heldig å kunne bidra med Yatzi-terninger som de kunne kose seg med. Jeg blir helt forelsket i alle de små detaljene som dukker opp hver dag. Forhåpentligvis dukker det opp noen barn en dag som jeg kan få lage sånne ting til? Det kan sikkert vært lurt å allerede nå samle litt på bittesmå ting? Det tror jeg bare rett og slett at jeg må. (Jeg må presisere at hverken jeg eller ungene har noen bittesmå barn på vei nå,sånn at det ikke blir noen misforståelser her.)



Håper dere har en fin fredagskveld! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar