søndag 20. desember 2020

20.desember: Stjernestøv

Fra jeg var liten har julekalendere på TV vært viktig. Jul i Skomakergata ble sendt første gang i 1979. Jeg har alltid tenkt at den ble sendt hvert eneste år etter det. Den sitter spikret i minnet. Det viser seg at det ikke var helt sånn. Den ble sendt først i 1979 deretter i 1981, 1984, 1988, 1993, 1998 og 2003. Det ble jeg ordentlig overrasket over. Mine egne barn har faktisk også vokst opp med denne skomakeren og tøffelen hans. På den tiden da frøknene satt klistret til julekalendertv var det flere serier som fenget dem. Amalies jul, Vertshuset den gylne hale, tydeligvis Jul i Skomakergaten og ikke minst kalenderne om Blåfjell og Månetoppen. Det er nok sistnevnte som har satt dypest tradisjonsspor i dem. Det er den som må sees og ikke minst at musikken må høres. 

Jeg har sett alle, flere ganger. Det er først i de senere år at det har kommet serier jeg bare har sett bruddstykker av. Jeg har ikke satt meg ned og fulgt en eneste TV-kalender på mange år. 

I år bestemte jeg meg for å gjøre en innsats. Min mann trodde nok at jeg spøkte med en gang, men ble fort hektet. Sammen har vi sett hver eneste episode i fullt alvor og interesse. Like skuffet hver gang en episode er ferdig og fryktelig spente på hvordan det skal gå! En god og spennende historie med nydelig musikk og herlig humor. Helt uten noe barn til alibi. Ingen av dem har vært interesserte. 

Det skal jeg jammen gjøre neste år også! Jeg koser meg glugg ihjel med årets NRK-satsning og ser frem til hva de finner på videre. Om dere ikke har sett den? Ja, da kan dere bare sette i gang! Nå kan dere se 20 episoder etter hverandre! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar