onsdag 2. desember 2020

2. desember: Vær grei!

Vi vet alle at desember er mørk og kan for mange være tung. I år har 2020 smurt på litt ekstra og lagt et par ekstra kilo i den fra før av rimelig tunge sekken. Hva kan vi gjøre med det? Jeg tenker automagisk på noe jeg sier til elevene mine hele tiden. VÆR GREI! Det er faktisk så enkelt! Det lyser skikkelig opp! Mulig vi kan legge til flere ord i oppskriften, men vi behøver det virkelig ikke. Hold døren åpen for en kollega, vask smulene på skjærebrettet selv om det ikke var deg som skar skiven, slipp en bil inn i køen foran deg, skriv et kort, ring en venn, kanskje du til og med skal ringe en uvenn? Poenget er at du har uendelig mange muligheter til å være grei i løpet av en dag. 


Et annet tips kan være å være spontan. Det kan jeg øve mer på, kjenner jeg. Vil derfor ta med et eksempel på hvordan det kan gjøres. En meget festlig frøken i Bergen la ut en status på Facebook som jeg ble så glad av! Hun hadde syklet gjennom sentrum og ramlet over en mor med en datter som syklet rundt juletreet på Torgallmenningen og sang julesanger. Veldig spontant hang den festlige frøkenen (som forøvrig egentlig er frue) seg på en runde og sang med. Etterpå hadde hun syklet hjem. Ekstra glad. Og det er akkurat det jeg vil frem til! Om vi driver med å være grei og å være spontant impulsive på en hyggelig måte blir vi faktisk gladere! 

Tar dere utfordringen? 
Ha en fin desemberkveld. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar