onsdag 7. desember 2022

7. desember: Iskalde gufs og hverdagsgleder

Steike så kaldt det plutselig er! Omtrent tusen minusgrader og stålis på bilruten i morges. Det tok så lang tid med skrapingen at jeg ble kjent med naboen, fikk utvekslet noen hyggelige ord og følt på litt sprudlende hverdagsglede før jeg fikk satt meg i bilen. Ikke ille for en ganske vanlig desemberonsdag. 

Arbeidsdagen suste som vanlig avgårde. Man kan si mangt om læreryrket, men kjedelig er det ikke! Da tankene hadde begynt å vandre hjemover fikk jeg et plutselig spørsmål om å gå tur. Tankene endret mønsteret med en gang og kastet meg avgårde på hyggelig tur i akkurat så mye snø at julestemningen kom snikende. En søt hund og en fin prat senere var både jeg og tankene på vei hjem. Da mottok jeg en snap av en litt forfjamset og nedsnødd frøken i Trøndelag. Hun hadde tidligere sagt at hun ønsket seg snø, men fikk nå følelsen av at drømmene hennes kanskje ble litt vel oppfylte. 

Det viser seg at det er fullstendig kaos med biler på kryss og tvers i veiene og forsinkelser både på Værnes og i togtrafikken. Det laver ned og hun har allerede måkt et langt stykke vei for gjester som var ventet i heimen i dag. Kanskje det kan produseres noen snøengler? Sånt gjør man nemlig ganske raskt i Bergen om snøen ramler ned slik. Vet ikke helt i Trøndelag? Blir spennende å høre oppdatering i morgen. 

Lager du snøengler?








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar