tirsdag 13. desember 2022

13. desember: Lysende hvitkledde sangfugler i alle fasonger

Det er noe nærmest andektig over de hvitkledde som tidlig på morgenen hver 13. desember vandrer fra hver en verdenskrok og får andre kroker til å bli fylt av tårer. Om det er på Luciamorgen i Domkirken i Bergen eller om det er skole eller barnehage det blir vandret så er det rørende. Med hvite kjoler og lys og glitter eller stjernehatter stråler de i rekke og rad og lyser opp en av de mørkeste dagene vi har i året.

Historien bak Lucia er av den mørkere sorten og er ganske interresant når man leser den.
Om du vil kan du lese om henne her: https://snl.no/Lucia_-_helgen

I dag har dagen min faktisk vært fylt opp av hvitkledde syngende skikkelser. Først hørte jeg på sangen før jeg stod opp. Den fulgte meg videre i bilen. Da jeg var fremme på jobb vandret førsteklassingene på rekke og rad og sang for hele skolen og en stor gjeng med foreldre som hadde dukket opp for anledningen. Så nydelig. 

Etter undervisning var det fellestid og jammen kom det fire hvite skikkelser vandrende der også. Fra småtrinnet hadde lærerne samlet seg og til og med bakt lussekatter til hele gjengen. De sang for full hals og strålte som stjerner der de stod. Nydelig initiativ og meget gode lussekatter. God stemning og glade kollegaer. Ikke ille det! 

Jeg trodde jeg var ferdig med hele Santa Lucia etter jeg hadde kommet hjem, da min mann plutselig kom spankulerende og syngende med stearinlys og enda flere lussekatter. Han hadde glemt den vakre versjonen av sangen. Så da fikk jeg en ganske annen. Jeg lo godt og vil si jeg ble både sjarmert og overrasket av stjernegutten i dag. Ikke så verst med god stemning i heimen også. 

Ha en fin kveld! 


Bildet er tatt av David Mark
på Pixabay








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar