fredag 1. desember 2023

1. desember: Kjepper i julehjulene!


Plutselig er vi her igjen. Adventstid med lys i alle de mørke krokene og store forventninger. For min del gjør det i år litt vondt i krikene og de nå opplyste krokene siden adventstiden ikke blir som den pleier. Vanligvis står jeg til halsen i ulike juleforestillinger, julesanger, juleverksted og mange forventningsfulle barn. På godt og vondt. Det kan være ganske styrete og mye å gjøre samt at alle barn slettest ikke alltid takler alle de uvanlige situasjonene de befinner seg i i denne tiden. På samme tid er det mange fine mestringsopplevelser og gode øyeblikk som også blir samlet på i ukene før jul.

I år blir det ikke slik. Jeg vet ikke om det blir sånn igjen noen gang, men det velger jeg å ikke tenke på nå. Min oppgave fremover nå er å lage en adventskalenderblogg fylt av historier, minner og opplevelser som forhåpentligvis dere vil sette pris på. Det håper jeg at jeg får til.

I dag var planen klar. Jeg skulle på forestilling på jobben for å få ta del i julemagien som bare barn kan skape. Jeg gledet meg til å se lysene i øynene og oppleve elever på en kreativ arena. Jeg elsker disse adventsforestillingene.  De gir meg energi. Men energien var nok helt tom før dagen startet. Feber og infeksjon i kroppen slo beina under alle de julete drømmene jeg hadde og etterlot meg med antibiotika og en seng jeg fra før av er ganske lei. Sånn kan det gå. Jeg overlever.

Det hjalp veldig at det eldste krapylet i år har laget en kalender til sin mor. Jeg kom på det etter alle de rare feberdrømmene om små og rare hytter som jeg har vandret mellom i nattens drømmeverden. kalenderen er nemlig små hus med nummer på. Ut av taket på huset kom de søteste julehøneøredobbene jeg noen gang har sett og plastret sammen julestemningen i hjertet mitt. 

Samtidig tikket det inn en frustrert melding av min mann. De hadde trukket kalender på jobben og gjett hvilken sang noen hadde valgt å spille for anledningen? Jepp! Du gjettet riktig. Last Christmas med WHAM. En ny rekord ble satt. 11 timer og 44 minutter etter start røk min mann og 29 andre som var på samme sted. De som ikke aner hva jeg snakker om kan se på bildet jeg har lagt ved av reglene for Whamageddon.

Begge fikk en annen start på desember enn vi hadde tenkt, men nå er adventstiden i gang! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar