søndag 17. desember 2023

17. desember: Julejobberi!

I år skal mine (nesten) selvlagede barn ikke feire julen med oss. Den eldste skal som tidligere nevnt til opptil flere andre land, langt borte fra sin mor. Heldigvis får jeg noen dager sammen med henne før hun flyr avgårde. Dagene starter allerede i morgen og jeg gleder meg stort. 

Den andre og yngste av de hjemmelagde, skal jeg ikke få henge med hverken før eller under julen og det kjenner jeg er litt stusselig. Vi pleier liksom det ene eller det andre. Skal vi ikke feire selve julen sammen, så tilbringer vi i alle fall flere dager sammen rundt julehøytiden. Vi har aldri vært så opptatt av hvor vi er og hvordan vi gjør det,  men har hatt det å være sammen i fokus. Nå bor hun i Norges tredje største by og hverdagen er en litt annen enn før. 

Alt er snudd litt på hodet. Min datter har nemlig blitt et arbeidsjern og jobber og jobber fra morgen til kveld. Rake motsetningen til meg som ikke har kunnet jobbe i det hele tatt siste året. Jeg har mistet oversikten over hvor hun er når og det er vel i grunnen ganske greit når barn har blitt voksne. Hun sjonglerer mellom flere jobber og skaper seg større og større nettverk i bartebyen. Jeg er stolt og glad for at ting fungerer og av at den yngste hjemmebakte nå klarer seg helt selv. 

Jeg blir også varm i hjertet av omsorgen hun har for dem rundt seg. Hun synes nemlig det var bedre at studentene hun jobber med, kom seg hjem til jul og meldte seg frivillig til å være den som var igjen på jobb. Selve julaften skal hun feire sammen med en venninne og venninnens far på en båt. Det høres ganske så hyggelig ut og kan føyes til på listen over ulike steder og måter å feire jul på. Vi har samlet oss en del steder på den listen allerede og jeg gleder meg til å høre om hvordan det har vært når vi kommer så langt. Jeg setter pris på at hun kaster seg ut i nye situasjoner og gjør seg egne erfaringer i livet sitt. Vi får nok plutselig feire julen sammen igjen.

Heldigvis får jeg feire med bonusfrøkenen min, så det er ikke så grusomt synd i meg. I dag har hun pakket gaver og sunget julesanger for full hals og gitt meg skikkelig god julestemning. Jeg begynner å glede meg til jul! Gjør dere? 

Julefin på Snurr!


Julefin på Lager 11! 🎄

Dagens kalendergave!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar