fredag 8. desember 2023

8. desember: Julejåleri!

I dag våknet jeg av meg selv, helt alene i leiligheten. De andre hadde stått opp og gått uten at jeg fikk det med meg. Så i dag måtte jeg finne frem både kalendergave og en kaffikopp helt selv. Omtrent samtidig fikk jeg en melding av den eldste, selve produsenten av kalenderen som hadde et snev av bekymring rundt at nå var det ikke flere juletemaøredobber igjen i kalenderen. I dag fikk jeg nemlig disse:



Jeg visket vekk bekymringen kjapt og kunne betrygge henne om at jeg fra før har masse juleøredobber og at det absolutt er klart for oppussing av lageret av de andre variantene også. Jeg har nemlig et arsenal av øredobber av alle mulige slag. Frukt, grønnsaker, kjøkkenutstyr, søppelbøtter, glass, dyr, terninger, Lego, PacMan osv osv. Popcorn er muligens favoritten, de tilhører fredagene og viker kun i desembermåneden. Jeg har brukt ørepynten  mest for elevene mine og siden jeg plutselig ikke har vært med dem på lang lang tid har det liksom forsvunnet litt.

For noen uker siden skulle jeg levere nøklene på jobb og kom tilfeldigvis akkurat i et friminutt. To frøkner kom løpende og ropte: Hvaaaaaa har du i ørene i dag? 

Selv om jeg faktisk ikke har vært på jobb siden desember i fjor, så var det som om jeg aldri hadde vært borte. Jeg hadde dessverre ikke tenkt på det, så hadde helt vanlige stjerner i ørene. Skuffelsen i øynene var stor, men gikk fort over da jeg oppdaget og bemerket deres dinglende juleøredobber. Jeg lovet dyrt og hellig å ha på meg noen gøye til neste gang jeg kom på besøk og nå hjelper min egen frøken meg med akkurat dette. De vil oppdage at jeg har fått helt nye, de har nemlig full kontroll på alle variantene jeg har fra før. . 

Jeg mener oppriktig at gøye eller rare øredobber er relasjonsskapende og har savnet veldig å få vise mine frem. Det siste året har de støvet ned på stativet sitt her, men nå har jeg fått ny motivasjon og har innimellom brukt rare øresmykker når jeg skal noe. Selv om det kanskje bare er en liten tur i butikken. Det funker ikke bare på barn, men på voksne også! Enkel forskning viser at jeg får bedre kontakt med andre mennesker om jeg har på meg rare øredobber. 

Nå skal jeg lage meg klar til julebord med jobben. Gleder meg veldig til å se alle igjen og har selvsagt på meg pyntejuleøredobber for anledningen! Krysser fingrene for at jeg klarer å være der i noen timer før mannen min, som for tiden er min helt egne privatsjåfør, må plukke meg opp. Jeg er allergisk mot å dra hjem fra festlige ting tidlig, men sånn det er nå er det det eneste alternativet. Ser man det på en annen måte så er litt fest mye bedre enn ingen fest! 

Ha en fin fredag.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar